Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Миколаївським апеляційним судом перевірено законність та обґрунтованість рішень слідчих суддів Центрального районного суду м. Миколаєва ухвалених за результатами розгляду клопотань слідчих про обрання запобіжних заходів особам, які органами досудового розслідування підозрюються у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 28, ч. 4 ст. 111-1, ч. 6 ст. 111-1, ч. 1 ст. 111-2 КК України.
Так, ухвалою слідчого судді від 10 лютого 2023 року застосовано до К., підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України, запобіжний захід у вигляді цілодобового домашнього арешту за зареєстрованим місцем проживання.
Ухвалою слідчого судді від 16 лютого 2023 року застосовано до Ш., підозрюваного у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 4 ст. 111-1, ч. 6 ст. 111-1 КК України, запобіжний захід у вигляді тримання під вартою до 15 квітня 2023 року з визначенням застави в сумі 805 200 грн.
У випадку внесення вказаного розміру застави на відповідний рахунок підозрюваний Ш. підлягає звільненню з-під варти.
Ухвалою слідчого судді від 16 лютого 2023 року застосовано до Б., підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 4 ст. 111-1 КК України, запобіжний захід у вигляді тримання під вартою до 15 квітня 2023 року з визначенням застави у сумі 53 680 грн.
У випадку внесення вказаного розміру застави на відповідний рахунок Б. підлягає звільненню з-під варти.
Не погодившись із вказаними рішеннями слідчих суддів, стороною захисту та обвинувачення було подано апеляційні скарги, в яких сторона захисту наполягала на застосуванні запобіжного заходу не пов’язаного з триманням під вартою, а сторона обвинувачення - на обранні запобіжних заходів таких як тримання під вартою без визначення розміру застави.
За результатами розгляду справ судом апеляційної інстанції ухвали слідчих суддів скасовано та обрано підозрюваним більш суворі запобіжні заходи.
Так, громадянину К. підозрюваному у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України, апеляційним судом замість домашнього арешту обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою без визначення розміру застави.
Досудовим розслідуванням встановлено, що К. з червня 2022 року по серпень 2022 року, перебуваючи на території м. Херсона, обіймав посаду «заместителя начальника строительно-монтажного эксплуатационного управления» у незаконно створеному окупаційною адміністрацією «Дирекции Государственное унитарное предприятие «Херсонская железная дорога»».
На нього покладались обов’язки щодо забезпечення залізничного сполучення між Херсонською областю та іншими територіями, які перебувають під контролем ЗС РФ та окупаційних адміністрацій, у тому числі АР Крим.
Громадянину Ш. підозрюваному у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 4 ст. 111-1, ч. 6 ст. 111-1 КК України, замість тримання під вартою з визначенням застави у розмірі 805 200 грн. апеляційним судом обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою без визначення розміру застави.
За даними слідства, підозрюваний Ш. під час окупації м. Херсона пішов на співпрацю з окупантами. З метою прикриття своєї діяльності він перереєстрував за російським законодавством рекламний бізнес на родичку дружини, а сам став заступником директора рекламної агенції. Фактично він забезпечував надання послуг окупаційній владі з виготовлення та розміщення реклами з проросійською тематикою. За його сприяння на тимчасово окупованій території Херсонщини розміщувались пропагандистські плакати і білборди з гаслами країни-агресора.
Громадянину Б. підозрюваному у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 4 ст. 111-1 КК України, замість тримання під вартою із заставою у сумі 53 680 грн. апеляційним судом обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою без визначення застави.
Досудовим розслідуванням встановлено, що Б. знаходячись в м. Херсоні Херсонської області, діючи за попередньою змовою з групою осіб та достовірно знаючи про окупацію території Херсонської області збройними силами рф, створення на території м. Херсона так званої окупаційної «Військово-цивільної адміністрації Херсонської області», добровільно погодився зайняти посаду контролера ринку підприємства «Центральний ринок» Херсонської обласної спілки споживчих товариств. Чоловік збирав з торговців кошти та передавав до каси окупаційного підприємства.
Мотиви, з яких суд апеляційної інстанції виходив при постановленні ухвал, і положення закону, яким він керувався.
За змістом ч. 6 ст. 176 КПК України, під час дії воєнного стану до осіб, які підозрюються або обвинувачуються у вчиненні злочинів, передбачених статтями 109-114-2, 258-258-5, 260, 261, 437-442 КК України, за наявності ризиків, зазначених у ст. 177 КПК України застосовується запобіжний захід, визначений пунктом 5 КПК України, частини першої цієї статті, тобто у вигляді тримання під вартою.
Крім того, відповідно до абз. 3 ч. 4 ст. 183 КПК України, під час дії воєнного стану слідчий суддя, суд при постановленні ухвали про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, враховуючи підстави та обставини, передбачені статтями 177 та 178 цього Кодексу, має право не визначити розмір застави у кримінальному провадженні щодо злочину, передбаченого статтями 109-114-2, 258-258-5, 260, 261, 402-405, 407, 408, 429, 437-442 Кримінального кодексу України.
Задовольняючи апеляційні скарги прокурора, апеляційний суд врахував обґрунтованість підозри у вчинені інкримінованих злочинів, які відносяться до злочинів проти основ національної безпеки, суспільну небезпечність кримінальних правопорушень, які вчинено в умовах воєнного стану, запровадженого у зв’язку із широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, наявність та доведеність існування ризиків, передбачених ч. 1 ст. 177 КПК України, дані про особу кожного підозрюваного.
Також враховано ступінь тяжкості злочинів, в яких особи підозрюються, які є особливо тяжкими. Зокрема, за ч. 6 ст. 111-1 КК України передбачено відповідальність за організацію та проведення заходів політичного характеру, здійснення інформаційної діяльності у співпраці з державою-агресором та/або його окупаційною адміністрацією, спрямованих на підтримку держави-агресора, її окупаційної адміністрації чи збройних формувань та/або на уникнення нею відповідальності за збройну агресію проти України, за відсутності ознак державної зради, активна участь у таких заходах.
За вчинення вказаних дій передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк від десяти до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої;
за ч. 1 статті 111-2 КК України передбачено відповідальність за умисні дії, спрямовані на допомогу державі-агресору (пособництво), збройним формуванням та/або окупаційній адміністрації держави-агресора, вчинені громадянином України, іноземцем чи особою без громадянства, за винятком громадян держави-агресора, з метою завдання шкоди Україні шляхом: реалізації чи підтримки рішень та/або дій держави-агресора, збройних формувань та/або окупаційної адміністрації держави-агресора; добровільного збору, підготовки та/або передачі матеріальних ресурсів чи інших активів представникам держави-агресора, її збройним формуванням та/або окупаційній адміністрації держави-агресора.
За вчинення вказаних дій передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк від десяти до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої.