Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Сьогодні, голова Миколаївського апеляційного суду – Міняйло Микола Павлович дав інтерв’ю з питань готовності Миколаївщини до початку роботи підсистеми «Електронний суд».
Як Ви вважаєте, що дає Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система учасникам судового процесу та судам?
- Концепція передбачає, що Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система (ЄСІТС) буде складатися з модулів та підсистем. Частина з яких будуть доступні для громадян, а деякі виключно для внутрішніх потреб судів.
Якщо система повною мірою запрацює з усіма своїми модулями та підсистемами, то подати позов, отримати судове рішення чи навіть стежити за станом його виконання можна буде за допомогою свого комп'ютера, планшета чи мобільного телефону.
Єдине, що потрібно учасникам це: мати електронний ключ та зареєструватися в системі. З моменту реєстрації в системі всі судові рішення, повістки та інші документи учасник процесу отримуватиме на свою електронну пошту, а тому я думаю, що це дасть нам не тільки економію часу, а й зекономить витрати на виготовлення відповідних копій для учасників справи.
Які три значні зміни на Вашу думку відчуть учасники проваджень після підключення судів України до ЄСІТС?
- Серед основних змін, точно можу вказати що це, насамперед:
1) Обмін документами та інформацією шляхом їх надсилання та отримання в електронній формі не тільки між судами, а й між учасниками судового процесу;
2) Віддалений доступ користувачів цієї системи до будь-якої інформації, що в ній зберігається, в електронній формі відповідно до наданих прав доступу;
3) А також, розподіл судових справ модулем автоматизованого розподілу виключно в автоматизований спосіб (без участі посадових осіб).
Водночас слід звернути увагу, що на сьогоднішній день в судах вже діють окремі елементи підсистеми «Електронного суду» системи ЄСІТС. До них відносяться:
Чи з технічної сторони Миколаївський апеляційний суд оснащений всією необхідною технікою?
- З технічної сторони наш суд майже повністю укомплектований комп’ютерною технікою та сканерами. У другій половині 2018 року судом було закуплено значну частину необхідних сканерів. На даний час у суді відбувається активне сканування матеріалів та справ. Справи скануються відповідними працівниками щоденно. На даному етапі сканування, ми стикнулись із проблемою того, що у деяких суддів є справи, які мають у собі томи у кількості від 50 до 70, а то і більше. І таких справ доволі значна кількість. Щоб відсканувати всі ці томи, не кажучи вже про справи у яких до 5-10 томів, потрібен досить значний проміжок часу.
На сьогоднішній день, ми готуємо листа з приводу виділення коштів для закупки ноутбуків суддям для ведення судового процесу.
Чи надходять документи до вашого суду підсистемою «Електронний суд»?
- Щодо нашого суду то можу сказати, що на даний час громадяни використовують неактивно підсистему «Електронного суду». Станом на сьогоднішній день до Миколаївського апеляційного суду підсистемою надійшло близько п’яти процесуальних документів, з яких: апеляційна скарга, відзив на апеляційну скаргу, клопотання сторони про відкладення розгляду справи тощо. Дані документи почали надходити до суду з кінця січня 2019 року та були зареєстровані. Судова статистика щодо подання заяв через «Електронний суд» не вражає, але це ж до початку введення в дію підсистеми. До початку роботи системи, вона працює у тестовому режимі, але думаю, що з моменту повноцінного впровадження підсистеми цей показник однозначно покращиться в кращу сторону.
Чому на Вушу думку такий низький показник подачі процесуальних докоментів через підсистему?
- На мою думку, основним чинником таких показників є недовіра та непоінформованість учасників процесу про систему та її можливості.
Я не кажу про адвокатів, нотаріусів, судових експертів, державні органи, органи місцевого самоврядування та всіх інших суб’єктів яких законодавство зобов’язує зареєструватись у системі. Нам слід незабувати, що значна частина учасників процесу це пересічні громадяни, реєсткація яких у системі є добровільною. А також, у значної кількості громадян наданий час немає відповідної техніки та й мабуть певних знань щодо користування цією системою в повній мірі.
Чи виникають у вашого суду додаткові питання на даному етапі впровадження підсистеми?
- На даному етапі впровадження підсистеми «Електронний суд» проблемних питань не виникає. Це пов’язано з тим, що підсистема електронний суд, на даний час, ще повноцінно не запрацювала , тому усі переваги, недоліки та проблемні питання даної підсистеми можна буде виявити лише в процесі активної роботи.
Чи проходять у суді навчання по даній підсистемі? Якщо так, то хто проводить такі навчання?
- Так, звісно. На даний час, у суді проходять активні навчання працівників апарату щодо процедури реєстрації документів, які надходять з підсистеми «Електронного суду». Таких навчать вже було декілька. Одне із навчать було проведено Державним підприєвством «Національні інформаційні системи». Додатково, такі навчання проводились також працівниками сектору з інформатизації та технічного захисту інформації нашого суду.
Також, додатково у суботу, 02 березня, начальником відділу забезпечення автоматизованого розподілу судових справ та діловодства (канцелярія) буде проводитись навчання для адвокатів.
Чи надходив до суду проект Положення про ЄСІТС?
- Так, надходив напочатку лютого. Судді та працівники були ознайомлені з даним проектом. Після ознайомлення та опрацювання основних положень нами було розроблено та направлено на ім’я голови Ради суддів України ряд пропозицій. В основному ми вказали на досить значний по кількості перелік рішень суду першої та апеляційної інстанції, які виготовляються за допомогою засобів ЄСІТС, але відсутні у наявному вже переліку.
Також, нами було надано пропозиції по внесенню змін до розділу 4 - визначення складу суду (авторозподіл судових справ) щодо визначення складів палат суду апеляційної інстанції та відносно коефіцієнтів складності справ.
Чи відома Вам, як апеляційному суду, інформація щодо ситуації, яка склалась у місцевих судах Миколаївської області щодо впровадження підсистеми «Електронного суду»?
Так, нам відома така інформація. Можу сказати, що нещодавно з метою підведення підсумків щодо готовності суддів м. Миколаєва та Миколаївської області до початку роботи в підсистемі «Електронний суд» нами було направлено запит до місцевих судів, з переліком питань, які стосуються впровадження даної підсистеми.
Якщо коротко підсумувати інформацію, яка до нас надійшла, то можу сказати, що говорячи про сканування справ, то у всіх судах воно розпочалось ще з осіні 2018 року. Також, хотілось би зауважити, що приємно вразила інформація, що у деяких судах таких як: Березнегуватський, Новоодеський та Братський районні суди Миколаївської області, а також у Очаківського міськрайонного суду Миколаївської області усі справи за 2018 рік вже відскановані, а матеріали та справи за 2019 рік скануються одразу після їх надходження. Більше ускладнень виникло у чотирьох районних судах міста Миколаєва, адже протягом робочого дня до канцелярії цих судів надходить значний обсяг матеріалів, які потрібно відсканувати, але ані з технічної сторони, ані зі сторони працівників, у них немає на це можливості.
Щодо технічної частини повного оснащення судів, то у цьому плані, нажаль, більшість судів або технічно частково готові або майже не готові до повноцінного впровадження підсистеми, так як незабезпечені в достатній кількості персональними комп’ютерами з відповідними технічними вимогами та достатньою кількістю сканерів.
Важливим та проблемним питанням, яке виникло перед місцевими судами, є розробка покрокової інструкції, де будуть описані всі деталі чи можна навіть так сказати кроки сканування від початку надходження позовних заяв, клопотань та інших документів до завершення їх розгляду та передачі в архів. Нашим судом було підготовлено та направлено листи з рекомендаціями щодо сканування справ, але з приводу технічного оснащення судам необхідно звертатись до ТУ ДСА, який у свою чергу звертається до ДСА України. Зі свого боку, ми можемо надіслати лист підстимки щодо необхідності забезпечення судів технікою для належного функціонування підсистеми «Електронний суд».
Вчора з’явилась новина про відкликання офіційного оголошення щодо початку роботи ЄСІТС, чи підтримуєте Ви таке рішення?
Ключовим етапом судової реформи є саме впровадження підсистеми «Електронного суду», який повинен спростити більшість процесів а також, що не менш важливо, мінімізувати ризики втручання та зловживань. При цьому, відповідно до закону, за організаційне та фінансове забезпечення діяльності відповідають не самі суди, а Державна судова адміністрація України (ДСА України). Відповідно до законодавства, саме цей орган несе відповідальність за створення і належну підготовку до початку функціонування ЕСІТС.
Також, 28 лютого, Радою суддів України було ухвалено рішення про повернення ДСА України на доопрацювання проект положнення про ЄСІТС.
З урахуванням результатів обговорення з судами, іншими органами та установами системи правосуддя питання необхідності відтермінування початку функціонування ЄСІТС, та враховуючи те, що велика кількість судів на даний час потребує технічного забезпечення для належного функціонування підсистеми «Електронний суд» та й не тільки технічного, а й більшої кількісті навчань для працівників апарату, я думаю, що рішення про відкликання оголошення, опублікованого в газеті «Голос України» на даному епаті є досить вірним.
Звісно, підсистема надалі буде працювати у тестовому режимі і наш суд, як інші продовжуватиме приймати і реєструвати документи які нею надходять, а навчання для працівників апарату стануть ще більш активними.
На останок, скажіть: як би Ви могли коротко підсумувати все сьогодні Вами вищесказане?
- Вже найближчим часом має запрацювати ЕСІТС, до якої будуть підключені всі українські суди. Це дасть змогу учасникам судового процесу, судовим установам та іншим державним структурам оперативно обмінюватися інформацією в електронному вигляді.
Лише підхід поступового введення підсистеми дасть змогу уникнути труднощів, які могли б виникнути через одночасне підключення всіх судів та великої кількості користувачів до системи.
На сьогоднішній день, пріорітетним завданням для нас, є забезпечення якісного навчання суддів та працівників.
Основний сервіс, яким користуватиметься учасник процесу — це Електронний кабінет, який надаватиме доступ до таких модулів як:
Частина цих можливостей вже реалізована, але розрізнено. Наприклад, на сайті судової влади є моніторинг судових засідань, та перехід на сайт ЄДРСР, а система ЕСІТС дасть можливість учасникам проваджень знайти все потрібне у одному місці.
Миколо Павловичу, дякуємо, що приділили нам час у своєму щільному графіку та відповіли на всі наші питання.
- Дякую і Вам.
Прес-служба Миколаївського апеляційного суду